© Föreningen P5  MMXIV

2024-04-10

VILLKOR

Bilder, filmer och text får nedladdas. Publicering av bilder är endast tillåten med angivande av källa

BLI MEDLEM

enklast genom att sätta in 50 kronor på Pg 148397-3.

Du kan också lösa ständigt medlemsskap för 300 kronor.

Ange namn, adress och

e-postadress på din inbetalning så att vi enkelt kan ge dej information

DOKUMENTERA MINNEN

Skicka gärna in bilder/ minnen och kuriosa som handlar om P5. De blir upplagda här om de uppfyller villkoren i vår ändamålsparagraf.

Uppdatera sidan med

tangenterna ctrl och f5 samtidigt

Kommande utåtriktad verksamhet:

F.n bara planering mot ¨föreningens 30-åriga födelsedag och Nationaldagen då vi ska passera Bodens centrum igen på marschen mot Försvarsmuseum så nu behöver vi få behöriga intresserade medlemmar som förare och andra medlemmar som besättning mm.

Hemsidan:

Eftersom inte alla vill använda Facebook är hemsidan fortfarande vårt huvudsakliga forum där våra medlemmar kan söka och få information samt vid behov mailkontakt.

Nu finns vi även som Facebookgrupp (f.n 651 medlemmar), sök Föreningen P5 och gå med.

Där informeras om dagsläget samt det vi vill nå ut med! Du behöver inte vara medlem i Föreningen P5 för att gå med! Fast det vill vi ju gärna! Det kostar bara 50 kr/ år eller 300 för ständigt medlemsskap (se ruta till vänster)!

Pågående projekt:

Nytt objekt i vår vård. Tack vare vår medlem Jonas Skär har vi fått en pluggad m/38. Den kommer södra Sverige och skulle ha skrotats så tack Jonas för jobbet!

Bilder ser du här! 37mm Pvkanon

Att allt var fastrostat och eldröret fullt av grus, sten och sand spelar ingen roll, nu är allt i sin ordning igen vi har även laddblind till den fast inget patronläge tillgängligt!

Montering av nya motorn mm i vår Centurion fortsätter. Nu återstår att fylla vätskor och att ansluta elverksmotorn samt naturligtvis montering av några runtomdelar. Provstarten planerar vi  sända live på Facebook.

Nu har nästan alla reservdelar, verktygssatser och småfordon flyttats till ny förvaringsplats vilket innebär att det inte är möjligt att se alla våra fordon inne på I19 längre.

Avgassystemet på Ltgb 912 har reparerats och Duetten har fått nya stolsfästen och stolarna är nu omklädda med ny originalklädsel. Nu ska den bara få service så är den klar!

IKV 103 är nu i gammalt gott slag igen efter omfattande underhåll. Bilder på Facebook!

Felsökning av gasturbinen i strv 103C är avslutad och vagnen har nu en ”ny” GT som startar och går. Vi har hämtat hem vår tredje strv 103 från jvgmuséet i Karlsvik. Då är AR komplett igen. Fast bara en är fungerande just nu!

Sedan ska våra bv 202 också tas omhand, många fel har dom….

P5-bladet

Vår strävan är att kunna övergå till ”nätutgåva”och alltså endera att skicka tidningen elektroniskt till de medlemmar som anmält e-postadress eller bara ha den tillgänglig här på hemsidan.

Vi efterlyser en medlem som har intresse av att bli redaktör för P5-bladet!

Vi beklagar allt detta men hoppas på förståelse och vi tar gärna fortlöpande emot berättelser, bilder mm som kan bli en tidning senare. Skicka till foreningenp5@gmail.com.

Tidigare P5-blad finns att läsa här. Formatet är PDF. Dessa tidningar är det som har laddats ned mest från vår webplats.